Jak zorganizować domową siłownię?

0
22

Siłownie i kluby fitness oferują swoim klientom dostęp do ogromnej ilości sprzętu, możliwość uzyskania pomocy instruktora czy też ułożenie indywidualnego programu treningowego. Korzystanie z usług tych placówek bywa jednak uciążliwe, np. ze względu na konieczność wykonywania ćwiczeń w zatłoczonym miejscu, niewygodny dojazd czy wysokie ceny karnetów. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem może się okazać inwestycja w amatorską siłownię. Wystarczy odrobina miejsca i trafnie dobrane wyposażenie, aby z powodzeniem wykonywać efektywne treningi w domowym zaciszu.

Przestrzeń na ćwiczenia

Warunkiem niezbędnym do stworzenia własnej siłowni jest wygospodarowanie paru metrów kwadratowych wolnej przestrzeni w domu. Specjalnie wydzielony obszar zachęca do podejmowania aktywności, pozytywnie nastraja do wysiłku oraz chroni przed rozpraszaniem uwagi. Jeżeli jednak mieszkanie jest zbyt małe na wydzielenie kilku metrów podłogi, warto opracować układ mebli umożliwiający szybką modyfikację i uzyskanie wolnego miejsca. Krótki wysiłek poświęcony na każdorazową zmianę aranżacji przestrzeni może sprawdzić się jako wstęp do rozgrzewki przed zasadniczym treningiem. Pomieszczenie przeznaczone na ćwiczenia powinno być dobrze oświetlone, a także zapewniać dostęp do tlenu. O bezpieczeństwie treningów decyduje w dużym stopniu podłoże, które powinno być wyposażone w antypoślizgową wykładzinę. W domowej siłowni przyda się także duże lustro, pozwalające na kontrolowanie techniki ćwiczeń oraz regularną ocenę efektów treningowych.

ćwiczenia

Akcesoria treningowe

Podstawowym wyposażeniem domowej siłowni powinna być mata treningowa, która umożliwi wykonywanie bardzo zróżnicowanych ćwiczeń – stretchingu, planków, zakroków, brzuszków, pompek czy przysiadów. Warto zainwestować także w roller, czyli wałek do automasażu. W czasie rozgrzewki rozluźnia on spięte mięśnie, a po treningu przyspiesza regenerację ciała. Do rozciągania i ograniczenia ryzyka kontuzji przydadzą się piłeczki do lacrosse. Warto kupić także skakankę, będącą wyjątkowo uniwersalnym przyrządem. Aby poprawić jakość treningów mięśni nóg i pośladków, zainwestować można w gumy mini band o różnym stopniu oporu. Do treningu mięśni grzbietu najlepiej nadają się gumy power band, które zapewniają dodatkowy opór podczas podciągania na drążku czy rozgrzewki obręczy barkowej.

Maszyny kardio

Podstawowe maszyny do treningu kardio to orbitreki i rowerki stacjonarne, które są stosunkowo tanie i nie zajmują wiele miejsca. Ich obecność w domowej siłowni pozwoli na efektywne rozgrzanie ciała przed treningiem, a także umożliwi wykonanie ćwiczeń aerobowych po jego zakończeniu. Jeżeli w mieszkaniu jest dużo miejsca, kupić można również ergometr wioślarski czy bieżnię elektryczną. Maszyny te przyczyniają się do efektywnej redukcji tkanki tłuszczowej, a także utrzymania dobrej formy układu sercowo-naczyniowego. Kluczowe znaczenie ma prawidłowa technika pracy, która zwiększa skuteczność ćwiczeń.

hantle

Hantle, sztangi i obciążenia

Obecność kilku zestawów hantli znacząco zwiększa różnorodność treningów w domowej siłowni. Obciążenia te wykorzystać można podczas wielu ćwiczeń, takich jak np. zakroki, spięcia brzucha czy przysiady. Hantle są bardzo pomocne także w treningu mięśni naramiennych, bicepsów oraz tricepsów. W domowej siłowni przydadzą się również kettle, czyli odważniki kulowe. Ze względu na zmienny środek ciężkości, podczas ćwiczeń zapewniają one dodatkowy bodziec dla mięśni i przeciwdziałają treningowej rutynie. Osoby ukierunkowane na rozwój masy mięśniowej nie mogą zapomnieć o wyposażeniu domowej siłowni w sztangi i obciążenia. Do ćwiczeń siłowych przyda się ławeczka płaska, drążek rozporowy i stojak na sztangę, które pozwalają na przeprowadzenie kompletnego treningu tego typu. Takie wyposażenie umożliwia wykonywanie m.in. przysiadów ze sztangą, martwych ciągów, podciąganie czy wyciskanie sztangi w pozycji leżącej i stojącej. Więcej porad dotyczących efektywnych treningów znaleźć można na stronie: https://polski-blog-medyczny.pl/, gdzie dostępne są także inne wskazówki na temat zdrowia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here